PROMOCJA W INTERNECIE
CZYLI: CO? JAK? DLACZEGO? I GDZIE?
W związku z licznymi pytaniami jak promować swój sklep w Internecie, postanowiliśmy napisać obrazowy artykuł będący krótkim elementarzem promocji w tak ogromnej sieci jaką stanowi Internet. Dzieląc się naszą wiedzą myślimy że pomoże ona każdemu kto nie ma w tej kwestii doświadczenia i pomoże w planowaniu nisko budżetowych kampanii reklamowych.
Tak więc, nie sztuką jest zrobić promocję za duże pieniądze, jeśli ktoś uważa, że dużo pieniędzy w marketingu to jedyna droga aby sforsować barierę skutecznej reklamy to srogo się tutaj może pomylić, a taka pomyłką może kosztować spore pieniądze, nas interesuje promocją jak najtańsza, najlepiej aby kosztowała troszkę naszej pracy i cierpliwości niżeli kilku lub i kilkunastu tysięcy złotych.
Tak więc ustalmy że nasz budżet na reklamę naszego sklepu ma wynosić 100 zł, ktoś by się zapytał co można zrobić za "stówę"? Tak więc trochę teorii o metodach promocji, jak już wspominałem są metody kosztowne i mniej kosztowe, do tych kosztownych należą: kampanie banerowe, tzw. kampanie wizerunkowe jako że taka forma reklamy ma działanie długo terminowe i nasze 100 zł wydalibyśmy na 2-3 tyś wyświetleń naszego banera, który przy dobrej klikalności miałby 2% skuteczności, czyli za 100 zł = 60 wizyt, a z tych 60 wizyt w połowie przypadkowych, 1-2 klientów. Oczywiście to zależy jeszcze od branży, ale może być i 0 klientów. Wtedy budżet całościowy kampanii zostanie wyczerpany bez żadnych efektów finansowych dla naszego sklepu.
Grupa targetowa
Tzw. potencjalni klienci, często popełnianym błędem jest umieszczanie drogich reklam np. banerowych, w serwisach nie powiązanych z tematyką naszego sklepu/strony. Jeżeli sprzedajemy np. ziemniaki to nie jest najlepszym pomysłem przeprowadzanie kampanii reklamowej w serwisie/stronie zajmującej się tematyką np. samochodów, czy telefonów komórkowych. Reklama nie dotrze do klienta chcącego kupić ziemniaki, a takimi klientami mogą być w tym przypadku gospodynie domowe które codziennie kupują ziemniaki, tutaj reklamowanie na stronie dla gospodyń domowych jest trafionym wyborem, lub reklama w serwisie dla rolników którzy kupują ziemniaki pod zasiew i do tego w dużych ilościach. Ten prosty przykład logiczno-przyczynowo-skutkowy myślę, że świetnie oddał tezę grupy targetowej.
A może dam ogłoszenie w gazecie?
Z naszych wieloletnich badań wynika że lepiej wydać pieniądze w Internecie, ponieważ te same pieniądze dadzą o wiele lepszy efekt. A to wszystko z prostego powodu, w gazecie klient przeczyta, odłoży i zapomni, w Internecie może od razu wejść na sklep/stronę, zapoznać się z ofertą i kupić. Jeżeli oprócz sklepu internetowego posiadamy sklep tradycyjny (lokal) wtedy można rozważyć reklamę w prasie która jednocześnie obejmie sklep internetowy i tradycyjny.
Przejdźmy więc do meritum naszego artykułu, naszej "100" jeszcze nie wydaliśmy. Skoro wiemy już jaką mamy grupę targetową, i wiemy że reklama banerowa nie jest najlepszym rozwiązaniem w naszym przypadku. Wiemy też inną bardzo istotną rzecz, że mamy promować się w Internecie. I takim sposobem doszliśmy do pojęcia zwanego "Pozycjonowanie", groźnie brzmiące słowo, ale nie ma tutaj niczego zawiłego. Każda firma zajmująca się pozycjonowaniem stosuje swoje "tajne" techniki, często owiane mitem i legendą. Jeżeli ktoś myśli o pozycjonowaniu nagminnie "kombinacyjnym" to odradzam. Taka metoda może mieć konsekwencje w postaci wyrzucenia strony z zasobów wyszukiwarki, dobrze wypozycjonowana strona utrzymuje przez długi czas swoją pozycje. W momencie kiedy będą stosowane nieuczciwe techniki pozycjonowania szybko to wyjdzie, roboty są aktualizowane pod względem wykrywania niedozwolonych technik. Jest również tutaj też czynnik ludzki, konkurencja jest życzliwa i chętnie napiszę do administratorów wyszukiwarki kiedy zobaczy coś co może spowodować wywalenie strony z zasobów.
Ale czemu tak walczyć o pozycje w wyszukiwarce?
Z prostego powodu, mianowicie 70% klientów znajduje swoje produkty poprzez wyszukiwarkę. Naszym celem jest znaleźć się jak najwyżej wyników wyszukiwania, najlepiej na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, a efektem porządnym w pierwszej szóstce wyników. Te strony są zawsze odwiedzane przez szukającego, pozostałe już mniej, czym niższa pozycja tym klikalność w link spada.
Co zrobić aby być wysoko w wynikach wyszukiwania?
I tu się rozpoczyna temat rzeka, powód polemizowania "znawców" pozycjonowania. Trzeba pamiętać że jeżeli dodajemy stronę do katalogu to jest ona oceniana przez ludzi, więc nie dodajmy sklepu/strony kiedy nie jest dokończony i nie ma w nim produktów lub wszystkich podstron, zadbajmy aby wyglądało to w miarę przyzwoicie. Kategorycznie wystrzegać się napisów "Sklep/strona w budowie" lub "zapraszamy za (tu data)". Sprawdzający widzi że coś jest ale nie działa i daje bardzo słabe noty. Następna bardzo istotna sprawa to metatagi: tytuł, opis i słowa kluczowe. Według tych kryteriów szukają zarówno katalogi jak i wyszukiwarki, tu też należy pamiętać że takie algorytmy piszą ludzie i metoda na "a może się uda", na pewno się nie uda jak będziemy za dużo kombinować. Dodanie strony z wymyślnymi metagami wręcz wyważonymi pod silnik wyszukiwarki ale nie dotyczącymi treści strony będzie miało odwrotny skutek dlatego można zauważyć w wynikach na wysokich pozycjach proste strony, ale co najważniejsze związane z tematem. Należy opisywać dokładnie to co znajduje się na stronie, a wynik pozycjonowania będzie lepszy. Jeżeli w naszym sklepie sprzedajemy wyłącznie ziemniaki, nie piszmy w tytule dodatkowo "brukselki i marchewki" bo to będą puste słowa, a na domiar tego wyszukiwarka może uznać to za próbę oszustwa i wyświetlać naszą stronę na bardzo dalekich pozycjach. Tak, tu nasuwa się pytanie skąd to wyszukiwarka wie? Roboty wyszukiwarki analizują treść każdej napotkanej strony i indeksują ją w swoich zasobach, gdzie poddają ją analizie. W katalogach podobnie oceniają naszą stronę operatorzy.
Co mam zrobić z tymi 100 zł?
O ile wyszukiwarka google.pl znajdzie naszą stronę sama, prędzej czy później. To do innych wyszukiwarek trzeba ją dodać ręcznie, największe Polskie katalogi są płatne. Jeśli zostaną nam z naszego budżetu jakieś pieniądze, można je wykorzystać na reklamę w boksach reklamowych onet.pl wp.pl czy google.pl takie boksy pojawiają się w wynikach wyszukiwania. Płacimy w nich za kliknięcia, czyli mamy bardzo sprawiedliwy system rozliczania, a przy tym całkiem efektywny.
Dodanie sklepu do niżej wymienionych katalogów i wyszukiwarek dalej najlepsze efekty. Nawet jeśli w każdej nasze pozycje byłby "średnie" to klient do klienta i nazbiera się spora grupa gwarantująca ruch w interesie. Z wynikami będzie na pewno różnie, ale myślę że artykuł przybliżył temat skutecznej i taniej promocji.
Lista najważniejszych krajowych katalogów i wyszukiwarek:
http://onet.pl - katalog płatny, korzysta z wyszukiwarki google
http://wp.pl - katalog płatny, korzysta z wyszukiwarki google
http://interia.pl - katalog płatny, korzysta z wyszukiwarki google
http://gazeta.pl - katalog płatny
http://hoga.pl - katalog płatny
http://google.pl - dodanie do wyszukiwarki darmowe
Cena jednego dodania przeważnie nie przekracza 11 zł brutto.
Autor: Artur Samojluk